Vad innebär deff?

Att deffa "definiera" innebär att man vill få bort det där extrafettet på kroppen samtidigt som man vill bevara
andelen muskelprocent och på så vis få synligare muskler. Att minska fettprocenten pågår under en lång tid,
i mitt fall fram till juni så det är inte "quick fix" där man ska förlora flera kilo i veckan.

Cred till tränasmart som har en överskådlig text som jag kortat ned lite :)
 
När man bantar och försöker gå ned i vikt 
så fokuserar man endast på viktnedgången och ingenting på att bevara musklerna
utan att man vill förlora fettprocent snabbt och ibland under
 en särskild diet som 5:2, LCHF eller typ GI. 

Så skillnaden är ganska stor mellan att deffa och banta. 
Jag själv har aldrig bantat eller hakat på någon diet.
 
När man deffar är det viktigt att planera veckan så att man inte styrketränar och konditionstränar
under samma dag. Detta har negativ effekt på muskelmassan.
Man kan exempelvis dela upp veckan mellan styrkepass och konditionspass med en vilodag.

Det som är viktigt att tänka på när man deffar är att:
Dricka rikligt med vatten.
Inte sluta äta fett, för om man inte äter fett så minskas fettförbränningen. 
Minska på saltet, vilket både är bra för deffen men även för kroppen.
Uteslut sockret och hitta alternativ för att stilla sötsuget.

Få i sig mycket protein och dela upp proteinintaget under dagen. 
Få ett jämnt intag av snabba och långsamma kolhydrater.
Snabba kolhydrater innan träningen och långsamma för att få ökad mättnadskänsla.
VIktigt är att äta 4-5 mål om dagen och inte skippa någon måltid.
Jag kommer äta vanlig mat med undantaget att jag ska 
försöka fördela så det blir en lagom portion/ mängd mat samt att det blir 
si och så många procent av fett, kolhydrater och protein under dagen.
Och viktigt SÖMN! 
 
Protein, ca 60% av ditt kaloriintag
Fett, 15% av ditt kaloriintag
Kolhydrater, ca 25% av ditt kaloriintag + 200 – 400 kcal kolhydrater de dagar du tränar intensivt

Frukosten kommer bestå av knäckebröd med kalkon eller ost,
kokt ägg, proteinpulver och eller kvarg, egenpressad juice och vatten.
Lunchen kommer bestå av kyckling, quorn och fisk ex: lax, tonfisk eller något magert kött
samt potatis, glasnudlar, ris eller fullkornspasta. Till detta sallad, grönsaker, frukt och vatten.

Mellanmålen kommer att bestå av frukt och bär, proteinpulver, proteinbar- dock egengjord då de proteinbarsen jag köpte innehåller mycket socker. och eller kvarg.
Jag tänkte baka lite nyttiga alternativ om sötsuget skulle infinna sig, då tipsar jag återigen om 
tasty-healths fantastiska recept!

Detta låter väl ganska sunt när man får ned det svart på vitt?
Inga 2 veckorssoppor, fasta eller uteslutande av någon näringskälla.

healthy living





NAMN
Kom ihåg mig?

EMAIL (publiceras ej)


BLOGG


KOMMENTAR